Proměny nocí
20. dubna 2024·Johanka Trokšiarová

Proměny nocí

Meeting Point | CZ

Inscenace As we were poukazuje na dospívání, problémy rodinného postavení, zrychlení času či na přílišná očekávání. Již na začátku potkáváme hlavního protagonistu, který si jde ve vlaku lehnout. Později se k němu přidávají další dvě osoby – matka, která hledá svého syna, a tetička zmíněného chlapce. V prostoru malého kupé se odehrává konverzace postav protkaných neviditelnými pouty a symbol železnice nenápadně poukazuje na rychle se měnící svět.

Dílo je postavené na činoherním textu. Postavy se často vrací k tématu rodiny, od kterého současně rychle utíkají. Chaoticky se dobírají ke konci a textem procházejí jako trnitými cestičkami lesů ubíhajících za oknem kupé. Student divadelní režie Lukas Schöppl zaranžoval dílo velmi poutavě a společně se scénografií a výbornými hereckými výkony rakouských studentů se divák do absurdního dramatu okamžitě ponořil.

Inscenace se odehrává v lůžkovém voze jedoucího vlaku. V okně je vidět krajina, která se pohybuje a společně s ní plyne čas. Někdy plyne rychle, někdy pomalu a někdy jako ve snu. Časté používání projekce bylo zajímavým prvkem, který diváka udržel v ději. Barevnost i práce s projekcí po celé ploše jeviště doplňovala emoce postav. Jako další výraznou složku využili hudbu Györgyho Ligetiho, jehož smyčcovým kvartetem č. 1 Proměny nocí celá inscenace začínala. Herec reagoval na gradaci hudby a vyjadřoval tím pocity, které nedokázal říci nahlas a zvládl svou prací s tělem překvapit v dramatičtějších momentech. Kostýmy byly jednoduché, obyčejné, ale mohly působit mírně staromódně. Zajímavou funkci má kostým A., který se skládá z obleku s kšandami, které mu z hereckého hlediska pomáhají měnit věk své postavy. Ke změně věku použili i hudbu od Franze Schuberta, ve které se objevoval naléhavý motiv a společně s akcí dodával nemluvné scéně důraznost.

Každé postavě se v průběhu představení změní věk. Všichni herci s touto proměnou náležitě pracovali a jejich postava tak získávala jiný ráz. Herectví působilo naturálně a autenticky i přes nápadnou psychologickou stránku postav. Jazykovou bariéru prolomili dobrou prací s hlasem. Byli výborně slyšet, a to i v pasážích, ve kterýc mluvili tlumenějším hlasem. Celé představení v průběhu směřovalo k jasnějšímu konci a každá informace nás k němu pomalu vedla.